Grundel

De Wilde Vaart had lange tijd geen eigen boot waarop zij konden gaan varen. De lelievletten bleken al snel onvoldoende uitdagend te zijn voor de leden en daarom werd er in 1997 een nieuwe boot aangeschaft. De aan te schaffen boot moest voldoen aan de volgende specificaties: groter dan een lelievlet, voorzien van een kajuit, stalen romp en van het model platbodem.

Zoektocht

Na een intensieve speurtocht in verscheidene havens rondom Amsterdam werd uiteindelijk in Jachthaven De Otter te Loosdrecht een boot gevonden die aan alle eisen voldeed. De eigenaar van de boot was enkele jaren geleden overleden en de jachthaven wilde de boot (een echte opknapper) kwijt. Wanneer wij zelf voor vervoer zorgden mochten we de boot voor ƒ500,- meenemen, inclusief de tuigage, die netjes op een zolder lag opgeslagen. De boot werd gestript van inventaris, zijzwaarden, roer etc. en vervoerd naar het Arrowe-clubhuis. Het casco van ruim 2000 kg is een week later naar Bussum vervoerd.

Opknappen en tewaterlating

In de winter van 1997 en het voorjaar van 1998 heeft de Wilde Vaart de boot zoveel mogelijk vaarklaar proberen te maken. De grootste gaten in de bodem werden dichtgelast, diverse hoekprofielen voor banken en opbergkisten in de kajuit aangebracht en de bun voor de buitenboordmotor werd vervangen.

De tewaterlating van de boot in het voorjaar van 1998 verliep rampzalig. De boot ging het water in en zonk vrijwel direct. Drie maanden werk en niet het gewenste resultaat.

Na een grondige inspectie bleek dat doordat de oude teerlagen waren verwijderd een aantal verborgen gebreken zorgden voor het binnenstromen van liters water. Met behulp van plamuur, kneedbaar staal, teer en tectiel is de bodem zo goed als waterdicht gemaakt en bleven de voeten bij de tweede tewaterlating droog.

Grootzeil Grundel

Hij drijft!

Naar aanleiding van de opgedane ervaringen met de boot is besloten om de gehele bodem van de boot te vervangen. In de winter van 1998/1999 is in het tijdsbestek van twee  maanden de complete bodem verwijderd en vervangen door een gloednieuwe 4 mm dikke stalen bodem. Na een winter hard werken was de bodem dicht, de romp geschilderd en kreeg de boot haar naam Grundel naar het type platbodem waar onze boot van is afgeleid.