Van Noort, 401

Wie was Olivier van Noort?

Van Noort maakte naam en faam tijdens de glorietijden van de VOC. Zijn belangrijkste wapenfeit is wel de eerste Hollandse wereldreis. Onder leiding van Admiraal Van Noort vertrok in 1598 een kleine vloot van vier schepen uit Rotterdam. Ondanks diverse tegenslagen als muiterij, slecht weer en gevechten met Spaanse galjoenen, bereikte Van Noort in 1601 met het laatste overgebleven schip en slechts 45 man toch de veilige thuishaven.

De boten

Van Noort I

Dit was een achtriems sloep-wherry, gekocht in 1936 van een Groningse Zeeverkennersgroep. Tijdens de oorlog is ze gezonken en daarna gestolen. Na de oorlog hebben we haar via de politie teruggekregen en in gebruik genomen als roei-/instructieschip voor de juniorzeeverkennerswacht. In 1948 is de Van Noort I aan de ZuiderkruisZeeverkennersgroep te Hilversum verkocht.

Van Noort II

Dit was een Houten schouw van de KZV "Loosdrecht", gekregen in 1955 onder de naam "Donald Duck". Heeft dienst gedaan tot 1963 maar vanwege het vele onderhoud en het streven naar een uniforme, stalen vloot verkocht aan de familie Flinkenflögel. Na grondige restauratie is het nu een juweel van een schip.

Van Noort III

Derde stalen lelievlet nr. 401 gekocht in 1966. Bedoeld als schip voor leiding en Oomes, deze Lelievlet werd voorzien van een motorsteun. Dit gebeurde omdat de ouders de groep een 15 pk Evinrude buitenboordmotor hadden geschonken teneinde de leiding in staat te stellen adequaat assistentie te kunnen verlenen en de vloot tijdig de haven in te slepen. Dit exemplaar motor is inmiddels versleten en meerdere volgden. (Op dit moment is de Arrowegroep in het bezit van 2 Yamaha 15 pk buitenboormotoren)