de Grundel

Teneinde de Wilde Vaartleden een uitdagender spel te kunnen aanbieden en ze meer (en langer) bij de Arrowegroep te kunnen betrekken werd in de zomer van 1997 besloten een boot voor de Wilde Vaart aan te schaffen. De aan te schaffen boot moest voldoen aan de volgende specificaties: groter dan een Lelievlet, voorzien van een kajuit, stalen romp en van het model 'platbodem'.

Na een intensieve speurtocht in verscheidene havens rondom Amsterdam werd uiteindelijk in Jachthaven 'De Otter' te Loosdrecht een boot gevonden die aan alle eisen voldeed. De eigenaar van de boot was enkele jaren geleden overleden en de jachthaven wilde de boot (een echte opknapper) kwijt. Wanneer wij zelf voor vervoer zorgden mochten we de boot voor F 500,- meenemen, inclusief de tuigage, die netjes op een zolder lag opgeslagen.

Met behulp van de heer Jonker is de boot gestript van inventaris, zijzwaarden, roer etc en vervoerd naar het Arrowe-clubhuis. Het casco (ruim 2000kg) is een week later door een grote vrachtwagen van "Drieenhuizen transport" naar Bussum vervoerd.

In de winter van 1997 en het voorjaar van 1998 heeft de Wilde Vaart, onder leiding van Michiel Pelgrum en Martijn Jongkind de boot zoveel mogelijk vaarklaar proberen te maken.

Met behulp van Fred Seinen zijn de grootste gaten in de bodem dichtgelast, diverse hoekprofielen voor banken en opbergkisten in de kajuit aangebracht en de "bun" voor de 15 Pk Yamaha buitenboord motor vervangen. Jorrit ....... heeft de Wildevaart geholpen met de uiteindelijke afwerking van de boot en het maken van twee nieuwe zijzwaarden

De terwaterlating van de boot in het voorjaar van 1998 verliep rampzalig. De boot ging het water in.. en zonk. 3 maanden werk en niet het gewenste resultaat. Met behulp van Dhr. Blom van Jachthaven het Anker is de boot uit het water getakeld en op de kant gelegd. Na een grondige inspectie bleek dat doordat de oude teerlagen waren verwijderd een aantal verborgen gebreken (lees zeven kleine gaatjes) zorgden voor het binnenstromen van liters water. Met behulp van plamuur, kneedbaar staal, teer en tectiel is de bodem zo goed als waterdicht gemaakt en bleven onze voeten bij de tweede terwaterlating droog

In de zomer van 1998 heeft de Wilde Vaart en haar begeleiding! leren varen met de boot met als ultiem hoogtepunt een fantastisch kamp op de Vinkeveense plassen. Het kamp eindigde op Loosdrecht met een grote barbecue. Met windkracht 7 tot 8 in de zeilen werden een aantal mensen opgepikt bij jachthaven Ottenhome. Achteraf bleek dat windkracht 8 toch iets te veel van het goede was. De boot was aan een grote algehele opknapbeurt toe.

Naar aanleiding van de opgedane ervaringen met de boot is besloten om de gehele bodem van de boot te vervangen. In de winter van 1998/1999 is in het tijdsbestek van 2 maanden met behulp van Peter Popken de complete bodem verwijderd en vervangen door een gloednieuwe 4mm dikke stalen bodem. De lasapparatuur, slijpschijven, staalplaten, stalen profielen etc werden gesponsord door de firma "Staalwerk Huizen". Na een winter hard werken was de bodem dicht, de romp geschilderd en kreeg de boot haar naam 'Grundel' naar het type platbodem waar onze boot van is afgeleid.